fobier & tvångstankar

jag har en mängd fobier och tvångstankar , vissa har jag växt i från inte vissa inte.


fobier
Klaustrofobi är något som jag har haft så långe jag kan minnas, det kliar i kroppen bara jag ser en film där dom kryper i tunnlar. Jag hade ofta mardrömmar när jag var liten om att jag var i små utrummen och inte kom därifrån.


Jag har länge haft fobi för att prata inför en folksamling eller främmande människor , det kallas Socialfobi, man är rädd för att göra bort sej inför andra människor, eller att man tror att man inte duger. Under hela högstadiet blåvägrade jag och redovisa och prata inför folk och skolkade oftast då vi hade redovisning för att slippa hitta på någon ursäkt. Som tur är har jag blivit bättre på det sen när jag började gymnasiet. Vi har haft många tal övningar i skolan och det enda botemedlet mot socialfobi är att trotsa den, enligt mej iaf. det har hjälpt mej, och jag blir bara mer och mer självsäker för varje gång jag ställer mej och pratar inför folk.

En fobi som jag hade när jag var lite var läkar skräck, alla möjliga läkare. tandläkare , öron/ögon läkare. när jag var liten var jag väldigt ofta sjuk, så jag var ofta på sjukhuset. Dom fick söva ner mej och hålla fast mej för att kunna undersöka mej, jag fick panik varje gång. Jag hade även svår astma som liten( har det fortfarande men inte lika svår) så jag fick ofta astma anfall när jag greps av panik.



Tvångstankar
jag har väldigt mång tvångstankar , men inga allvarliga , bara små saker som att tex. när någon ska röka med mej så måst jag alltid ta ett bloss innan jag ger den till personen , inget jag tänker på själv , men mina kompisar påpekar det. sen måste jag alltid ha mina saker på speciella ställen i min jacka , tex. så har jag alltid mina cigg och tändaren i samma ficka , min mobil och mina nycklar i samma ficka. vet inte riktigt varför jag gör så , men jag är otroligt slarvig och glömsk så på så sätt håller jag koll på sakerna lite bättre.

En till sak som jag känner mej tvungen att göra är att alltid prata med nån när jag röker , är jag ensam så ringer jag alltid nån ,oftast är det carro som blir utsatt:P. kan ni tänka er vilken telefon räkning jag har !?

har en hel lista med småsaker jag känner mje tvungen att göra , men jag tror att varennda tonåring har nånting så dom känner sej tvungna att göra , små som stora saker.



1 kommentarer
Postat av: Ävelicious

vill du tjäna pengar på din blogg?

Kolla då in mitt senaste inlägg :)

2009-05-05 @ 00:31:18
URL: http://evehedberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0